Domů · Úvahy, rozhovory

Videa a trailery z bitev a larpů

Některé povedená vieda a trailery z bitev a larpů

Je mi až smutno, že se více na bitvách netočí videjka. Dle mého by lidé co rádi točí měli co a účastníci se zase rádi kouknou na sebe. Zpětně zavzpomínají, pochlubí se. Já jsem osobně zažil snad jen jednou, že někdo vyrazil s kamerou a měl cíl udělat z bitvy nějaké video. Většina videí jsou spíš vedlejší produkty foťáků a sestřiháni toho mála. Ale i tak tu máme pár povedených kousků co stojí za to.

Ve světě youtube asi nejznámější český snímek je

Larp Battle for Azeroth trailer,(2006 680 000 vzhlédnutí mluví za vše)



sestřih z Bitvy na polích Pellenoru z loňska, ukazuje krásu téhle bitvy, jak kostýmově tak tvrdším bojem, tak skvylými účastníky.

Czech LARP battle of Pelennor Fields (Pellenor 2009 1 500 vzhlédnutí)



mladičký snímek bitva Úsvit jara - Knights of Honor (2010 500 vzhlédnutí)



Dokument Dřevárny (2009 4 300) pěkně popisuje co dřevárny jsou



opravdu skvěle je natočený trailer k Larpy Systém projekt (2009 900)



Některé pozvánky nemají chybu, viz na zombárnu Poslední kolna která proběhne v dubnu

Komentáře 29.03.2010. 00:00

Pojmy na dřevárnách

dřevárna - obecně hra, na které se bojuje dřevěnými replikami chladných zbraní, obvykle ve stylu fantasy. Existují i akce přísně historické (bez magie)), akce z období antiky, renesance, pirátské, Shadowrun či postapokalyptické dřevárny (ty se překrývají s airsoftem). Jo a to dřevo je už teď skoro všude povinně obaleno něčím měkkým, aby to méně bolelo do kloubů apod.

bitva - dřevárna, na které je hlavním těžištěm zábavy boj větších či menších skupin. Malé bitvy mívají cca 50 lidí, střední do 200 a ty velké až 600-800 účastníků (ale málokdy bojují všichni najednou).

LARP (live action roleplaying) - obecně hra, při které se hráč vžívá do nějaké role (nemusí jít vůbec o dřevárnu). V našem kontextu pak dřevárny, kde se hráči soustředí na hraní své postavy. LARPy jsou velmi široká paleta her s různou náplní, stylem a provedením. Od "Hele skřet, zabijeme ho." po velmi spletité příběhy a drsnou realistickou politiku.

svět - LARP odehrávající se na jednom místě (obvykle cca 0,5 x 0,5 km)), kde můžete najít různá "herní" místa (hrad, město, hory, hluboký les, ...) a kde hráči hrají různé postavy z tohoto světa (od krále až po žebráka)), mají vlastní i skupinové cíle a vývoj hry je zčásti řízen organizátory vnějšími událostmi a cizími postavami (viz níže) a zčásti pak rozhodnutími a aktivitou samotných hráčů. Obvykle je hra pro 50-100 hráčů a trvá 2-3 dny.

družinovka - LARP, kde hráči hrají spolu v uzavřených, pevně daných družinách (ala Dračí doupě)), většinou s cca 5 členy.

tažení - družinovka, kdy hráči během dobrodružství postupují po předem dané trase. Ve veřejné nabídce akcí je skoro nenajdete (jsou moc náročné na organizaci a proto jsou pořádány hlavně jako uzavřené akce pro zvané).

městský LARP - hra (často ne dřevárna)), která se hraje buď jeden den v centru města nebo paralerně k běžnému životu (často i mnoho týdnů). Běžnými styly jsou: mafie, upíři a vlkodlaci, zločinci a policisté apod.

železo - akce historického ("železného") šermu. Pozor, to, že je někdo dobrý v železném šermu, vůbec neznamená, že rozumí tomu dřevěnému. Jde o dvě různé věci.

FAS (fantasy asociace) - to se kdysi sešli organizátoři většiny akcí u nás a dohodli se na jednom společném kalendáři a jedněch společných pravidlech boje (užitečný to počin, časem ale hodně lidí začalo zavádět vlastní pravidla, kalendáře apod.). Podobně se pak sešli ještě několikrát a trochu to aktualizovali. FAS nikdo nezastupuje, za FAS nikdo nemluví, FAS totiž neexistuje (kromě těch vzácných setkání).

ASF, Dargorath, MoL aj. - různé organizace a sdružení zaměřující se na dřevárny (většinou formou nějakého servisu - pomoc s organizací, weby, různé projekty, další standardní pravidla boje apod.). Všechno jsou to ale jen malé ostrůvky v moři "neorganizovaných" dřeváren. Neexistuje žádná organizace, která by zastřešovala či zastupovala dřevárny u nás. Drtivá většina akcí pod nic podobného nespadá (ono to totiž vůbec není potřeba). České dřevárny, to je nesourodá směs různých nadšenců. Nikdo tomu nevelí (navzdory tomu, že někteří to presentují jinak). hofy, hofál - diskuzní server Hofy land, oblíbený u většiny dřevařů. Najdete tam spoustu klubů o různých tématech spjatých s dřevárnami i o konkrétních akcích. Adresa: http://www.hofyland.cz/

living history (fantasy) - pojetí snažící se o maximální historickou (stylovou) věrnost - žádné nedobové doplňky, petlahve, moderní stany apod. Vše jen stylové nebo přinejhorším hodně dobře zamaskované. Hezké, ale dost nákladné.

roleplaying - hraní, kdy upřednostňuji chování, výrazy, cíle a motivace své postavy nad svým vlastním. Obecně kvalitní a odpovídající herecký projev. Obecně je dobrý roleplaying vysoce ceněn neb zvyšuje kvalitu akce a přispívá zábavě i ostatním.

kydlení - styl šermu, kdy bojující nehledí na realističnost, ale snaží se o maximální efektivitu (často až v rozporu s pravidly)), typické projevy: místo pořádných seků krátké ťukání pohybem zápěstí; prudká změna směru seku během útoku; postoj, ve kterém se bojovník hrbí a vystrkuje hlavu, předloktí apod., aby se jimi kryl. Obecněji snaha o podvádění v boji (neuznávání zásahů, podvádění při počítání životů apod.)

ultralight - příliš lehká zbraň, umožňující neralisticky rychlé útoky a svádějící ke kydlení

org - organizátor, v drtivé většině nadšenec pořádající akci na vlastní triko a zadarmo (herní poplatek kryje většinou jen přímé náklady - materiál, rekvizity, benzín apod., nikoliv desítky až stovky hodin práce a příprav)

CP, CPčko (cizí postava) - postava, která je ve hře jen krátkodobě. Často je nějakým způsobem řízena či omezena organizátory. Slouží k řízení politiky (šéfové stran s pevně danými cíli)), ekonomiky (kovář či alchymista odvádějící peníze ze hry)), předání informací (posel z vedlejšího království, svědek nějaké události apod.) či dokreslení prostředí (žebrák, zlodějíček, ponocný, ...).

bestie - cizí postava, která nevyjednává, ale bojuje (vlci, skřeti, zombie, ...)

kvest - obecně nějaký úkol pro hráče. Na vyspělejších hrách nejsou zadávány přímo (nejde si "říct o kvest")), ale jde spíše o nějaký problém, záhadu, ukrytý poklad a artefakt, na který můžete narazit v legendách, knihovně, informacích během hry apod. a který se můžete rozhodnout řešit. Často (ale ne nutně) je jeho vyřešení spojeno s nějakou odměnou.

exp (též zkušenost) - bod, kterým se měří síla postavy. Za expy získáváte nové dovednosti, kouzla apod. Většinou se expy dají získat (a postava vylepšit) ne jen ze začátku, ale i během hry (různými způsoby podle konkrétní akce).

dovednost - pravidlo, které vám umožňuje dělat něco, co neumíte nebo nedokážete reálně (vykovat meč, přeskočit řeku, uvařit lektvar, seslat kouzlo apod.).

kombení - vychytávání mezer a děr v pravidlech za účelem zvýšení síly postavy (z mága si vezmu neviditelnost, ze zloděje podřezání a pak zabiju koho budu chtít ...)), nežádoucí jev

mančkin - hráč, který se snaží mít co nejmocnější a nejnesmrtelnější postavu (často na úkor hry a bez ohledu na ostatní)

setleření (někdy též farma) - simulace řemesel a koloběhu surovin na LARPu (např. dřevorubec nakácí dřevo na výdřevu, horník pak vytěží v dole železo a kovář z něj pak udělá meč)), může být různě detailně propracované

kopr (Kurvský Odpor k PRáci) - stav, kdy hráč nehraje, ale válí se a kecá či popíjí, zkrátka nic nedělá (tzv. kopří)), na hře je kopr nežádoucí, neb ruší a rozkládá hru

Komentáře 17.03.2010. 00:00

Diskuzní server Hofyland



Hofyland

Kouknete-li dnes na stránky, které se zabývající dřevárnami,(larp.cz, larpy.cz , drevarny.cz , drevarna.cz , asf.cz) tak vám může přijít, že komunita kromě sem tam vydáni nějakých článků, sem tam vzniku nějaké stránky skupiny a tuny galerii z akcí na rajčeti, nijak nežije. Kdo ovšem někdy zavítal na dva diskuzní fóra hofyland a bot tak je najednou vtáhnut do světa dřeváren a je jen na něj, jak moc se do něj ponoří. Bot je diskuzní fórům založeno Snagou pro probrání skřetích záležitostí. Moc ho neznám, tak možná tu někdo napíše do komentu pár informací. Kde se ale pohybuji jak doma je hofyland. Kdysi jsem na něj přišel coby hráč reddragonu (hra tehdy neobsahovala fóra) a už jsem ho neopustil.

Výhoda hofylandu oproti tématickým fórům je jeho tématická rozmanitost, člověk tam příjde za nějakým klubem, ale jak se rozkouká, tak zjístí že se mu líbí i x jiných klubů a že jich tam je. Aktualně 6 267. V poslední době vymizely fankluby, které nahrádil facebook, ale jinak diskuzní server a facebook jsou neporovnatelné dvě platformy. Hofyland má přizpůsobené funkce k sledováni nových příspěvků, pomocí bookmaru. Pracováni s ním je třeba si osvojit.

Některé kluby jdou sledovat i bez přihlášení (moc jich není, po přihlášení je jich aktualně v sekci HRY/LARP - dřevárny; hry naživo [147], takže pár ukázek klubů věnujících se dřevárnám ...


Dřevárny - inspirační obrázky, hlavně kostýmy, doplňky

LARP VIDEO - videogalerie dřeváren od nás i ze světa

Teorie a praxe larpu

kluby pro lokální domluvy vypadají třeba takhle Dřevárny, LARPy - Zlín a okolí

Dřevárny - BPA Krnov

Dnes se dá na hofyland regnout pomoci SMS za nějaký peníz, nebo vás tam může někdo pozvat. Pokud tedy někdo by chtěl na hofy regnout, tak napište pod článek váš email (nepište ho ale v plné formě, protože pak vás zaspamují roboti, ale třeba pavelnovak zavinač seznam.cz)), taková složitější registrace je z důvody ochrany proti spamerům, nebo lidem co rádi otravují. Lidi co tu koukají a jsou na hofy vám určitě rádi pozvánku pošlou. Uf celá článek vypadá jak nějaký reklamní článeček, ale věřte že můj jediný cíl je Vás naučit chodit na hofy a přivést do tamních diskuzí novou krev.

Komentáře 14.12.2009. 00:00

Jak se žilo XVII. století

Ahoj, než se pustíte do čtení článku, rád bych zmínil proč jsem ho napsal. Dnešní fantasy literatura, ale i historická mi přijde, že je hodně posunutá do realii dneška, jak z pohledu lidských práv, tak z pohledu určitých služeb, či emancipace. Přitom si nemyslím že fantasy světy jsou někde dále než byl náš středověk. Proč to zmiňuji, asi málokoho by na LARPu bavilo hrát zemědělce pod útlakem panstva, přitom v zemědělství pracovalo 70-90 procent obyvatelstva, takže každý z nás bude vysněný hrdina, jenže je fajn si uvědomit, že takhle to zkrátka nebylo. V tomhle článku zkusím vypíchnout zajímavosti z XVII. Století z knížky Evropa XVII. Století od Thomase Muncka , vydano nakladatelstvím Vyšehrad.

Je to poslední století předindustrialní evropy, další století už nastupuje ve velkém průmysl a tvář evropy se mění. Je to tedy století které se ještě podobá středověku a v archívech je o něm už spousta spisů, takže zdroje jsou dosti velké. Pro evropu to jsou nepokojné léta, kdy probíhá třicetiletá válka, turci se roku 1683 dostanou až k Vídni, probíhá kolonizace,. morové rány střídaly hladomory. Růst obyvatelstva je pozvolný.

Toto století bylo plné nejrůznějších epidemií. Mory, horečky, tyfusy. Koukněme jaké měly mory následky na počtu obyvatel v třicátých letech v severní Italii v Montově zemřelo nebo uteklo 25000 z 32000 obyvatel, kdežto třeba v Bologna ztratila „jen“ ? z 62000. V severní evropě morové epidemie nebyli asi tak velké. Umíralo na ně v průměru 10-15 procent. Ovlivněno to bylo menším počtem nakažených. Úmrtnost u nejrozšířenějšího druhu moru, dýmějového bylao 60 procent u nakažených, u zbývajicích typů byla ještě větší. Lekařství v té době ani v další století, ještě nedokázalo moc ovlivnit léčbu nakažených.

V boji proti moru pomáhala spíše prevence i když nebylo známo jak se mor šíří. Jedno z učinných opatření bylo vyhlášení cordons sanitaires, které izolovaly celé oblasti a odřízly je od hlavních obchodních a vojenských tras. Dále se užívalo domácí vězení, vykuřováni sírou, dvacetidenní karanténu ve špitálech či lazaretech.

Nejrozšířenější dýmějový mor roznášely blechy z černých krys. Od poloviny 17. století byl mor na ústupu. Místo něho ale nastupovaly jiné epidemie, lidé z části ztratili krvavě vydobité zkušenosti s bojem proti moru.

Dopady války na populaci
V tomhle století nejspíš armáda zahubila více lidí, šířením nemocí, než zbraněmi. Místy kudy armáda táhla dosahovala úmrtnost až 90 procent.

Rodina
Uzavíraní s'natků bylo v pozdějším věku, u mužů v 27 a u žen v 24 letech. Bylo to nejspíše způsobeno nutnosti našetřit na základní vybavení domácnosti.
V západní Evropě žilo 10-20 procent žen v celibátu, z části se tím řešil i problém věn.
Průměrný počet dětí bylo 4-5, mezi dvěma porody bylo v průměru pauza 25-30 měsíců.
Průměrný věk byl 23-26 let, proto přírustek obyvatel v tomto století byl skoro nulový.
Děti byly nejčastěji počaty během jara, aby žena mohla ještě zvládnou letní práce na polích.
Chudé rodiny byly málo početné, kdežto bohatší měli více členů. V Kentu v Anglii měla rodina v průměru 4,5 členů, 3,2 u nádeníků, chudina měla 2,1, zatímco 12 z 26 zemanských domácností mělo 100 lidí.
Sloužící žili často v cizí domácnosti. Děti se brzo zapojovali do ekonomického chodu rodiny.

Komentáře 04.11.2007. 00:00

Soutěž

Kdo navrhne nejlepší logo drevarny.cz, které bude umístěno na záhlaví nového redakčního systému na drevarnach? Autor vítězného návrhu dostane deskovou hru Dračí zlato s tím, že logo bude užito na stránkách.

Uzavírka soutěže: 30.11.2007
Návrhy posílejte na email: kamilstas@email.cz
Návrhy budou průběžně zobrazovány na dřevárnách a na hofylandu. Z návrhu vyberem 3 do užšího finále, hlasováni proběhne na hofylandu v klubu ! Dřevárny ! - HLAVNÍ KLUB - ankety, pozvánky na akce

Dřevárny přešly na nový redakční systém, hlavně z důvodu přehlcení systému spamem a omlazení, vylepšení stránek. Vše se zatím dolazuje, co zde najdete nového:

Vylepšený kalendář, již v minulé verzi šlo při vkládaní akce zadat možnost registrace přímo v dřevarnickém kalendáři. Ten nový umožňuje organizátorům editovat registraci, registrovaným možnost odhlásit se, další novinky se chystají.

Zrušila se galerie, v dnešní době kdy lidé užívají různé galerie rajče a spol, si myslíme že dobře fungujicí linkovník je lepší přínos. Takže doufám že se i vy zapojíte do plnění odkazníků.

Jakékoliv články jsou vítany!

Komentáře 31.10.2007. 00:00

Rozhovor Turka se Snagou

1. Kdy jste vznikli, za jakých okolností a proč jste si dali název Snaga?
MAGUA - Úplné prvopočátky jsou v letech 96-97, kdy jsem s Mauhurem čuchl k dřevárnám. V těchto letech jsme zjišťovali informace, vyráběli první a dosti brutální a těžkopádné zbraně. V létě 97 se Mauhur (s bývalým členem Darthmaulem) zúčastnil první akce - Lukov. O rok později taky já. Následujících několik let jsme jezdili jen jako parta nadšenců a s sebou brali různé kamarády a známé. První náznaky utvoření skupiny byly v letech 2001/2 a v zimě na přelomu těchto dvou let se tak také stalo. Prvotní pracovní název byl taková šílená slátanina - Mor Skurut-hai. V té době jsem se totiž začal zabývat Černou řečí a toto mělo znamenat Temní Skuruti. První akcí, kde jsme jako skupina vystoupili, byly Staré Zadky v roce 2002 (21.-23.6.)), kde jsem byl já a nyní již bývalý člen Hugo. Název se ale brzy změnil, a to na současný - Snaga. Název Snaga opět vychází z černé řeči a znamená otrok. Je to výraz používaný pro označení menších, jakoby podřadnějších mordorských skřetů, což nás přesně vystihovalo. Nechtěli jsme si dávat nějaké honosné označení nebo názvy, být hrdiny atd., ale naprosto obyčejnými bezvýznamnými skřety, což výraz Snaga doslova popisuje. A v tomto duchu se odvíjel celý další vývoj Snagy, orientovaný čistě na mordorské (morgulské) skřety, obyčejné, žádné Skuruty (tfuj...:). Klíčovými lety bylo období 2003/4, kdy se k nám přidalo hodně kvalitních členů a následoval neméně úspěšný rok 2005, kdy se do Snagy dostala další početná část současných členů a s ní i obohacení co se týče rozmanitosti ras a tvorů. Snaga tak v současné době nečítá již jen typické Snaga-skřety, ale i Trolly a objevují se náznaky Taurů.

RAIA - No význam SNAGA Magua napsal. To co bylo (ve smyslu Snagy) před tím nevím, přidal jsem se až později. Jinak s Maguou, Mauhurem a Darthmoulem jsem se znal z předchozích akcí a poněkud jsme působili stejným směrem, takže moje spoluúčast byla jen otázkou času a souhlasu Snagy.
PS: Ad Snaga = Otrok. Jistě sis Turku všiml, že na bitvách nazýváme hodně lidí (hlavně slečen) otroky. Hodně lidí to chápe jako urážku, ale jak již víš, tak my jsme vlastně taky otroky. Takže je to spíš takový uznání dané "bytosti". I když občas se to zvrtne a je to myšleno trošku jinak. To je většinou, když se o někom mluví jako o otroku Snagy (tzn otroku otroků)), což znamená že snad i něco horšího není... ale i tak to není myšleno zle. Jen, že ty lidi jsou ok, ale my by jsme je mezi sebe (jako členy SNAGY) oficiálně nevzali.

KODO První setkání se snagou proběhlo asi na jednom z artušů (vzhledem k tomu kolik jich bylo, neumím přesněji určit) kdy jsme s tehdejší šermovačkovou grupou koexistovali a spolubojovali se dvěma malýma a hubenýma týpkama s černými obličeji , ze kterých se později vyklubali Mauhur a Darthmaul. To je má první vzpomínka, ale jestli si už tehdy říkali snaga, to fakt nevím... Lide, co jsem s nima jezdil, postupně odpadali, a když padla nabídka vstupu, tak jsem neváhal. pak jsem najednou zjistil, ze spousta lidi snagu skoro uctívá, ale tehdy mi to tak vůbec nepřišlo...

CTIBOR - Já sem začal klasicky naivně na bílé straně. Tam my ale chyběla morálka a atmosféra. Naštěstí sem se tehdy na první bitvě seznámil s Budym a gormagem, později se k nim přidal, na jejich haradskou stranu. A asi rok bojoval bok po boku s nima. Potom sem s budym vyrazil na Prorokovu věštbu a poznal mocného šamana Maguu a boha Raiu. Tehdy ty dva roky před tím mi tak opravdu připadali a s tím i celá snaga. A pak to šlo ráz naráz přišel dargorath a český pp a já zvyklej jezdit s budym sem jezdil i se snagou.

2. Proč zrovna za skřety a jaký je váš názor na jiné rasy, vezmem- li tolkienovský svět z něhož dle všeho vycházíte (teď myslím ten názor na dřevárnické komunity ras či národů, proč skřeti, mě je to jasné, ale třeba pro nováčky nebo jiné... závorka bude potom smázána).
MAGUA - - To je těžký... sám na to moc dobře odpovědět neumím, respektive nedovedu uvést tu pravou příčinu. Temná strana je prostě moje krevní skupina (ve většině případů). To této části dřevárníků nejlépe zapadnu, mám si tam nejvíce co s kým říct, styl zábavy, boje atd. mi nejvíce sedí. Nejvíc se to pozná večer u ohně. U ohně skřetů (temné strany) se chlastá, baví se, dělá se takový ten přiměřený bugr atp. Já bych asi nedovedl sedět celou noc u svíčky v zavařovačce, poslouchat hru na píšťalku, falešný ženský zpěv a vyprávět si vtipy z matematiky nebo povídat příběhy o koupání křečka... to hold není můj styl. Tam kde su (myšleno ve světě dřeváren) se cítím dobře. Styl, image, "morálka" skřetů, trollů, goblinů apod. tvorů mě provází už hodně dlouho (ještě před dřevárnama) i v "civilním" životě, takže jinam sem se ani zařadit nemohl. Takový jaký sem na dřevárnách sem i v normálním životě, jen s maskou člověka a střízlivým chováním... A můj názor na jiné rasy... Jako lidi nikoho za to, že jede za jinou stranu neodsuzuju, samozřejmě, přátele mám skoro ve všech rasách, národech a komunitách, ale je fakt, že se povahou v globále dost liší. Jak vystupováním, stylem boje, mluvou atd. Dost mi to u jiných národů připadá jen jako přetvářka hrdinství, vznešenosti atp., sotva skončí akce, sou z lidí větší hovada než z většiny skřetů. Když sem kupříkladu pomáhal Raiovy s úklidem po jednom PPčku, nejvíc bordela zbylo po elfech a nejvíc odpadků sem sbíral právě kolem jejich stanů... zatímco po skřetech nezbylo skoro nic a bordel si sami uklidili. Neříkám, že je to tak ve všech případech, to rozhodně není, ale výjimka to taky není. Je to spíš spojený s věkem. Starší hráči, z jakýchkoli národů, mají víc zodpovědnosti než mladší. Jak sem už psal, na dřevárnách se chovám stejně jako v normálním životě, čili i tam neposuzuju nikoho automaticky podle toho, k jaké skupině patří, ale "kus od kusu". Nicméně mě, niterně, nejvíce sedí strana temná (divný slovo, zavání hraním si na drsňáka, satanistu apod., což nejsu ani jedno, naopak!). Nemám rád, na fantasy akcích, LARPech atd., unifomitu (třeba na vojně mi to vůbec nevadilo:)), nemohl bych být ve skupině, kde bych musel dělat kostým co nejvíc podobný někomu jinýmu. Naopak mám rád, když u nás ve Snaze sou ty kostýmy co nejrůznorodější (v rámci temné strany)), každý do nich dá kus sebe, vyjádří se, realizuje se, přinese nějaký nový nápad atp. Což u jiných národů moc nejde...
Čili pro mě... JASNÁ volba - TEMNÁ strana.

ELRIS - jak už psal Magua-je to taková moje přirozenost, ale narozdíl od něho já taková v "reálným světě" bejt nemůžu, tudíž jezdím na bitvy především proto, abych mohla být sama sebou.no ale je fakt, že sem původem haraďanka, ke skřetům mě natrvalo překonvertovala až nabídka Snagy, přidat se k nim no a proti jiným rasám nic nemám, všichni se dají upravit na delikatesu... tak jinak a vážně-je mě jedno, jakýho národu je člověk, pokud si rozumíme a stejně tak naopak pokud je to *****. kamarády i lidi, který nemusím, mám ve všech národech zhruba stejně....no, možná ti elfové trošku pokulhávají za průměrem

RAIA - Proč za skřety? No, prostě je to moje krevní skupina. První akce byla za modré (Artuš)), ale na druhé jsem již byl za skřety (původně za trpasíky, ale těch prý bylo moc)), no a u těch jsem zůstal. Jak tu už kdosi psal, tak skřeti jsou pro mne ti praví. Už možná od kdysi (1998)), kdy je tvořila elita. Mnohem líp se s nima kecalo, podnikaly různé akce (i mimo dřevárny). Ostatní byli takoví ti hrdinové. Jen já a já. Když ale něco takového řekl skřet, byla z toho většinou pěkná bžunda. Za ty roky se toho u skřetů změnilo celkem dost. Hodně lidí přestalo jezdit, ale především ti, co si hráli n hrdiny na bílé se najednou začali objevovat u černé, ale hráli si (kéž by hráli) na prasata... a to je důvod proč jsem u černé zůstal, když hodně jiných skupin přešla na jinou stranu, ZACHOVAT skřetstvo tak, aby k němu zase nováčkové vzhlíželi. Nevadí mi lidé, jenž jezdí za jiné národy/rasy, pokud to umí zahrát a pokus si uvědomují, že určité věci/způsoby hraní kazí zábavu ostatním, ale to platí i pro skřety. Bez protivníků by se nám špatně bojovalo. A jak řekl Magua, skřeti nejsou uniformovaní. Každej ze Snagy je totiž individuál a tak to má být.

KODO - Za skřety jezdím z několika důvodů... z různých akcí, larpů, světů a pod. znám spoustu individualit, nicméně lidé, co jezdí za černou stranu jsou mi asi nejbližší názory, humorem, celkově chováním (nepočítám individua v černých roztrhaných mikinách s nápisem antifa, co se před bitvou zhulí a v půlce boje odchází do hospody, protože už je to nebaví)... dále pak po uvedení filmu Pán Prstenů do kin se všude zjevilo spousta Aragornů, Legolasů a sličných lučištnic (kdo pamatuje ty časy, kdy na bitvu o 150-200 lidech přijely 2 az 3 ženštiny větsinou vzhledu pochybného... ))) )), tak aby vůbec měli proti komu bojovat.... taky kvůli kostýmu, přijde mi, že při stejně časové, finanční a invenční investici jsou skřetí kostýmy daleko více variabilnějši než u bílé strany (natáhnu kroužkovku, přehodím plášt, na štít koňa a hurá za Rohan )

3. Odkud jste? Skupina funguje jen na dřevárnické urovní? Nebo i v realném životě se společně bavíte?
MAGUA - Členové Snagy jsou z různých míst, převážně jižní a střední Moravy. Základ je z Brna, další jsou z Blanska a okolí, Tišnovska, Olomoucka atd. Jelikož se mnozí z nás znají už dlouhá léta, pochopitelně se stýkáme i mimo dřevárnické akce. Já s Mauhurem se kupříkladu znám už asi 21 let Ale i s novějšími členy pořádáme společné akce mimo dřevárny. Jsou naše tzv. Troll Party, prostě společný chlastačky. Nebo děláme různý výletový akce, společný oslavy, silvestr atp.

4. Když jsem vás prvně viděl tak mě nadchlo perfektní malováni a velmi pěkné kostýmy. Chodíte někde na inspiraci? Nebo si razíte svou cestu. Lpíte na nějakých zásadách. Jak by měl skřet ze Snagy vypadat?
MAGUA - Co se týče malování, tak se vyloženě o inspiraci asi mluvit nedá. Ostatně to malování je pokaždé trochu jiný, podle nálady nebo i podle konkrétní akce (třeba i žertovné, parodické atd.). Každý si dělá svoje sám, podle vlastní představivosti. Důležitý je u nás poslední dobou to, aby to malování bylo opravdu kvalitní a všude, aby nikde neprosvítala čistá kůže. A co se kostýmů týče, tam je ta inspirace určitě větší, ať už podle filmů či her. Ale to se týká většinou jen jednotlivých doplňků, celkový kostým podle předlohy u nás asi nikdo nemá. Nemyslím si, že by jsme vyloženě lpěli na nějakých zásadách. Snažíme se to prostě dělat jak nejlíp umíme, já sám se například snažím poslední dobou prosazovat i ve Snaze tzv. "living", čili aby byly používaný pokud možno přírodní materiály. Bez koženek, jekoru, umělých kožešin, gumových doplňků atp. Doba jekorových kyrysů a přileb podle mě skončila a je potřeba jít s dobou. Já už bych v něčem takovým na akci ani nejel... cítil bych se trochu trapně.

CTIBOR - U mě je to inspirace ze všeho možného Lotr Warcraft i třeba američtí indiáni prostě cokoliv v souladu s přírodou: Bohužel se ale nedokážu až tak úplně vyhnout nepřírodním materiálům. Podle mě udělat dobrej skřetí/trollý kostým je těžký není to jen černá látka.....

5. Čím se malujete? (tedy pokud to není tajemství) Slyšel jsem něco o předané zkušenosti od nějakých veteránů.
RAIA - Malujeme se suchými pastely. Cena 7-10,-/kus, 1 kus stačí na nabarvení jednoho skřeta. Postup: namastit tvar, vytvořit relief (ostré hrany, atd)), dodělat zbytek.

MAGUA - Jak už říkal Raia, používáme suché křídy, já je kupuji v obyčejných malířských potřebách za 7-9Kč za kus. Dnes je v tomto ohledu situace dobrá, jelikož ty specializovaný malířský prodejny nabízejí od každé barvy libovolný počet kusů atp. Pamatuju časy, kdy např. Darthmaul v papírnictví se snažil zabavit prodavačku tak (zahrnoval ji neustálými dotazy)), aby se moc nekoukala k pultu a v mezičase přehazoval křídy v krabičkách se všemi barvami, jak se kdysi pouze prodávali, aby získal co největší počet černé a červené, našich nejpoužívanějších barev. Postup na barvení je prostý - křída se rozmočí ve vodě... tročce vody... až vznikne taková kašička, ne moc řídká. Na nanášení je dobrá použít štetce, ale i rukou se to dá... výsledek je o něco málo slabší. Samozřejmě se začíná světlejšími barvami a černá je nakonec. Až to zaschne, což trvá jen chvilku, zkontroluje se to a dodělá se případný nedostatek, páč ono to někde občas popraská, prosvitne atp. Opět nesmím zapomenout podotknout, aby dojem z kostýmu díky malování byl úplný, i toto musí být úplně. Tzn. pokud možno i ruce, uši (za ušima) a jiná odkrytá místa!

6. Na bojišti coby skupina spolupracujete? Máte naučeny nějaké taktiky?
RAIA - Pokud vím tak vůbec nespolupracujeme. A jedinou taktikou je vést ostatní tak, aby to mělo nějaký smysl = tlačit je do brány ve věžích, vrhat se po nepříteli, případně ustupovat... ale nejhlavnější taktikou je, NECHAT zahrát i protivníka

7. Na vašich stránkách je plno akcí, na kterých jste pobili hodně nepřátel. Na které vzpomínate nejraději a proč?
RAIA - NO, všechny, kde jsme byli. Každá byla něčím zvláštní a originální

CTIBOR - Na všechny akce vzpomínám víceméně v dobrým. Když se nevyvedla bitva tak večer ano a naopak.

MAGUA - Raia má recht... To fakt nejde říct, která akce byla nejlepší, an kterou nejvíc vzpomínám. Samozřejmě některá utkví v paměti více jiná méně, ale každá měla svý kouzlo a na každé (nejspíš:) jsem byl rád a mám z každé spoustu zážitků. Páč... i když se akce jako taková (bitevně) třeba moc nevyvede, tak Snaga si ten víkend dokáže zpříjemnit sama, což se již mnohokrát ukázalo.

8. Co vaše plány do budoucna? Co máte v plánu?
CTIBOR - Do budoucna být lepším trollem vylepšit kostým a doplňky, zlepšit se v ovládání zbraní a zkusit i železo.

RAIA - Jak bych to řekl, LF ? A nakopat všem ostatním zadek a stát se skutečnými bohy!

9. Co by jste doporučili začínajicím skupinám či bojovnikům?
CTIBOR - Vítejte na Larpu je to hra na hrdiny ve které se jde o to co nelíp se pobavit a zkusit si život někoho či něčeho nereálného středověkého. Ať už hrajete za sličného elfa bestiálního skřeta nebo silného vikinga, myslete na to že je to pořád hra a jejím úkolem je bavit. Proto k tomu tak přistupujte.

MAGUA - Co doporučit bojovníkům z bílé strany nevím, za tu jsem nikdy nehrál a nebudu... TROLL & URUK POWER RULES Co doporučit bojovníkům, kteří chtějí nebo už začínají na temné straně. To je těžký, těm se nic moc víc než psal Raia doporučit nedá. Skřetstvo se neřídí žádnými poučkami, tak ať jsou hlavně svý a jdou si svou vlastní cestou.

KODO - Začátečníci by si měli uvědomit, že nejde všechno naráz a hned, stačí mít obyčejnejší kostým a umět držet meč před sebou a postupně pilovat šerm a vylepšovat kostým (dnes je spousta inspirace v knížkách, časopisech a na netu)), neboť "hlavní je zápal, talent se dostaví" )) a ve skupinách by měly převažovat kvality kamarádství, společných zájmů a zábavy nad bitevními schopnosmi, aby se vytvořila ta správná spolubojovnická, spoluparičská a jiná pouta. Slyšel jsem nedávno historku o nebohém chlapci, který oděn ve varkoči (nebudu popisovat, ale modrozelení jiz vědí...) vláčel asi čtyři meče a dva štíty a na dotaz proč s sebou nosí tolik zbraní odpověděl, že mu to nařídil vyšší důstojník (přesný název hodnosti už jsem zapomněl)... Chápu, že se dá i vybudovat jednotka na vojenské buzeraci, ale s takovým přístupem by tyhle typy se Snagou dlouho nepřežili

Dodatek: Bohužel se nepodařilo k rozhovoru přizvat i další členy Snagy, ač o to bylo nespočet pokusů. Hold, někdo to myslí vážně, leč pro někoho je to méně důležité a není schopen přispět vlastním příspěvkem (vyjma těch, kteří nemají přístup k internetu, ti jsou omluveni). Všem těm, kteří do tohoto rozhovoru přispěli vroucně děkuji...

Komentáře 23.04.2006. 00:00

<< První < Předešlý [1 / 3] Další > Poslední >>